Jak rozbierać silniki elektryczne na poszczególne metale?
Tutaj znajdziecie dobre rady i techniki jak rozbierać silniki z uzwojeniem miedziannym lub uzwojeniem tak zwanym (CCA) - copper clad aluminium (miedzią pokryte aluminium).
🛠️ Na dole tego blogu/postu jest umieszczony link z pomocą i radami jakimi stylami demontować te sprzęty różnymi technikami.
Tak czytacie dobrze ostatnio aluminium jest bardzo popularne w silnikach elektrycznych zamiast uzwojenia miedziannego, ponieważ jego cena produkcji jest znacznie tańsza niż miedź...
-Z tego powodu silniki z miedziannym uzwojeniem grzeją się mniej niż z uzwojeniem CCA (aluminiowym) i dlatego producenci coraz częściej produkują takie silniki by byly one tańsze w produkcji nie używając przy tym miedzi. Tutaj silnik z CCA uzwojeniem z kosiarki elektrycznej ~230V
-Charakterystyka aluminiowego uzwojenia w transformatorze lub silniku różni się jednym głównym faktorem a to głównie tym że uzwojenie (CCA) - aluminiowe szybciej się zagrzewa i przepływający nim dłużej prąd może spowodować "spalenie" uzwojenia silnika. I taki silnik już niestety jest nam dalej do niczego, po prostu wyrzucamy taki szajs.
Lub zrecyklingujemy i oddamy do skupu zlomu.
Nie mówię że silniki z uzwojeniem miedziannym też nie są wytrzymalsze, ale o dużo mniej się zagrzewają przy pracy.
Przykład z pracy elektryka:
Bardzo grube kable aluminiowe są wsadzone do ziemi przy przyłączeniu domu siecią NN. Dlaczego? Powodem jest cena materiału
Dlaczego nie miedź? Bo niedopłacilibyśmy się za taki kabel lub cyganie przy kopaniu rowu dla miedziannego kabla by nam go mogli ukraść...
I to podstawa, naprzykład kupimy dwa odkurzacze i po czym można poznać że ma uzwojenie aluminiowe i raczej nie warto go nawet rozbierać no po tym że dmucha on bardzo gorące powietrze. W odkurzaczu z silnikiem z miedziannym uzwojeniem już tak nie powinno być by pociliśmy sie nawet przy odkurzaniu dywana jak ustawimy dysze wydechu w swoją stronę
Wstawiam również link na różne techniki wydobycia uzwojeń z różnych statorów /stojanów silnika
1.sposób: Silnik ~ AC ∆ 220/380V wycięcie zwoja z jednej strony i wyciągnięcie reszty miedzi za pomocą imadła i młota ze stojana: 2.sposób: Silnik ~ AC 220V wycięcie obu stron zwoja miedziannego ze stojana silnika i wybijanie zwoja ze środka stojana: 3.sposób: Silnik DC 220V Komutatorowy - wycięcie jednej strony zwoja stojana silnika komutatorowego i wyciągnięcie zwoja miedziannego: